نوشته شده توسط : Admin

 

مالیات زمین طبق تعریف علمی ، شامل کلیه هزینه‌هایی است که دولت باید بابت ارائه خدمات یا قوانین موجود در بخش مسکن دریافت می‌کند و فعالان عرصه ساخت‌وساز به دوصورت مالیات پرداخت می‌کنند. یکی بصورت عوارض شهرداری و دیگر با عنوان اصلی خود مالیات که اقسام مختلفی دارد و خارج از مبحث امروز ماست.

مالـــیـــات بر ارث زمین شامل زمینها و ملک های مسکونی از قبیل خانه ویلایی و آپارتمان و همچینین زمینهای کشاورزی و حتی زمینهای بایر و زمینهای تجاری است .

مالیات بر ارث زمین چیست؟

برای اینکه بتوان یک تعریف کامل از مالیـــــات بر ارث زمین ارائه داد ذکر این نکته لازم است که اصولا زمین در اصطلاح مالیات و دارایی چه تعریفی دارد ؟ در این خصوص باید گفت هرگاه موضوع ارث متوفی قطعه زمینی با قابلیت کاربری تجاری ، مسکونی و یا کشاورزی باشد که فاقد هر گونه ابنیه و ساختمان اعم

انواع مالیـــات بر ارث زمین کدامند؟

محاسبه مالیـــات بر ارث زمین چگونه انجام می شود؟

پرورش ماهی ، دامداری و غیره باشد زنین طلق گفته می شود که از لحاظ احتساب میزان مالیات بر ارث باید گفت هفت ونیم درصد است.

مالیات بر ارث باغ

همانطور که پیشتر گفته شد مالیات بر ارث مالیاتی است که پس از فوت متوفی از وراث وی اخذ می‌شود. به طور کلی باغ‌ها مشمول مالیات بر درآمد، مالیات نقل و انتقال زمین کشاورزی و … هستند. به طور مثال چنانچه دارنده باغ از فروش میوه‌های یک درآمد کسب کند مشمول مالیات می‌شود. اما مالیاتی که ورثه با آن مواجه هستند صرفاً مالیات مربوط به ارث است. میزان مالیات بر ارث باغ به عوامل مختلفی بستگی دارد. سال فوت متوفی یکی از عوامل است. ذر سال 95 قانون ارث زمین کشاورزی و باغ تغییر پیدا کرد . بنابراین مالیات بر ارث متوفی قبل و بعد سال 95 بر اساس قانون متفاوت است

مالیات نقل و انتقال زمین کشاورزی

چنانچه شخص قصد فروش زمین کشاورزی و انتقال آن را داشته باشد باید مالیات نقل و انتقال زمین کشاورزی خود را بپردازد . طبق ماده 59 قانون مالیات‌های مستقیم نرخ مالیات نقل و انتقال زمین کشاورزی معادل 5% می‌باشد. البته توجه داشته باشید که مالیات نقل و انتقال نیز به ماخذ ارزش معاملاتی محاسبه می‌شود.

در برخی مواقع نیز زمین کشاورزی توسط فرد دیگری تصرف می شود که در اینجا مالک می تواند نسبت به شکایت بایت تصرف زمین کشاورزی از شخص متصرف شکایت نماید.

ماده 59 قانون مالیات های مستقیم

ماده 59 ـ در خصوص مالیات نقل و انتقال زمین کشاورزی و نقل و انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی و به نرخ پنج درصد (5%) و همچنین انتقال حق واگذاری محل به ‌مأخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ دو درصد (2%) در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق مشمول مالیات ‌می‌باشد.

تبصره 1 ـ چنانچه برای مورد معامله ارزش معاملاتی تعیین‌ نشده باشد، ارزش معاملاتی نزدیکترین محل مشابه مبنای محاسبه ‌مالیات خواهد بود.

تبصره 2 ـ حق واگذاری محل از نظر این قانون عبارت است ازحق کسب یا پیشه یا حق تصرف محل یا حقوق ناشی از موقعیت ‌تجاری محل‌.

اداره مالیاتی مربوط به باغ و اراضی کشاورزی

در خصوص باغ، انواع زمین‌های کشاورزی و زمین‌های بایر، اداره مالیاتی صلاحیت‌دار، اداره مالیاتی آخرین محل اقامت متوفی می‌باشد.

مالیات بر ارث زمین زراعی و باغ چقدر است؟

مالیات بر ارث باغ اعم از باغ میوه، باغ گل و … برای ورثه طبقه اول 7.5% ارزش معاملاتی می‌باشد. نرخ مربوط به ورثه طبقه دوم 15% ارزش معاملاتی، و برای طبقه سوم 30% ارزش معاملاتی می‌باشد. در خصوص انواع زمین‌های کشاورزی و زمین بایر نیز نرخ‌ها همین میزان می‌باشد. البته نرخ‌های فوق مربوط به قانون جدید است. نرخ مالیات مشمولین قانون قدیم بر اساس ارزش باغ تعیین می‌شود. به طوری که با افزایش ارزش باغ نرخ مالیات آن نیز افزایش پیدا می‌کند. نحوه محاسبه در قانون قدیم به شرح زیر است:

مالیات نقل و انتقال زمین کشاورزی

پس از پرداخت مالیات ارث در صورتی که وراث قصد فروش باغ یا زمین زراعی خود را داشته باشند، باید مالیات نقل و انتقال نیز بپردازد. بر اساس ماده 59 قانون مالیات‌های مستقیم نرخ مالیات نقل و انتقال زمین کشاورزی معادل 5% می‌باشد. البته توجه داشته باشید که مالیات نقل و انتقال نیز به ماخذ ارزش معاملاتی محاسبه می‌شود.

اداره مالیاتی مربوط به باغ و اراضی کشاورزی

در خصوص باغ، انواع زمین‌های کشاورزی و زمین‌های بایر، اداره مالیاتی صلاحیت‌دار، اداره مالیاتی آخرین محل اقامت متوفی می‌باشد.

 

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت https://erstax.com/ مراجعه نمایید.



:: برچسب‌ها: مالیات بر ارث زمین کشاورزی ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 50
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : شنبه 26 فروردين 1402 | نظرات ()